Muziektherapie is een middel om een kind met autisme te bereiken, nieuwsgierig te maken en te motiveren. Er ontstaat een veilige sfeer waarin een kind zich vrij kan uiten.

En muziektherapeuten van Papageno zien het elke keer weer: muziektherapie werkt. Muziek haalt kinderen uit hun isolement, bevordert hun sociale vaardigheden en verbetert zo de kwaliteit van leven. Sommige scholen in Nederland faciliteren dan ook muziektherapie. Klik hier voor een promotiefilm voor muziektherapie in het Speciaal Onderwijs.

Onderzoek
De praktijk leert dat muziektherapie voor kinderen en jongeren met autisme werkt, maar wetenschappelijke onderzoekresultaten zijn er niet. Nog niet. Onze coördinator muziektherapie Mathieu Pater en klinisch psycholoog Arthur Jaschke zijn daarom begonnen met een promotieonderzoek naar de effecten van muziektherapie.

Prof. dr. Tom van Yperen en prof. dr. Erik Scherder zijn de promotoren. Het promotieonderzoek van Mathieu Pater wordt financieel mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Hersenstichting.